Fish

Saturday, 31 March 2012

Persahabatan

Persahabatan adalah sesuatu yang amat istimewa bagi aku. Ikatan ini tidakkan aku lepaskan walau sesaat pun. Hanya mati sahaja yang dapat yang pisahkan aku dengan sahabat aku. Dia lah yang sudi datang memujuk diri aku yang penuh dengan kesedihan dan kesepian. Dia ubah diri aku . Dia lah yang selalu buat diri aku ceria semula dan bahagia. Kalau aku tak ada dia , aku rasa macam diri aku nih dipenuhi dengan kesunyian dann kegelapan tidak kira pada waktu pagi mahupun malam. Aku rasa  kalau kau sentiasa ada kat sisi akukan memang sunyi-sepi tu hilang terus dari telinga aku nih . Kau bagaikan kecerian yang datang dalam hidup aku teman . Dari dulu sampai lah kita meningkat dewasa . Kalau aku dengan kau berpisah jauh beribu batu dari tanah air yang aku sayang tuh . Kita tetap ada perikatan persahbatan melalui internet ataupun talian . Aku rasa dia lah sahabat baik,sejati dan paling ceria . Semoga kita dapat bertemu lagi sahabat.

Friday, 27 January 2012

Peristiwa yang pahit semsa aq masih remaja

Aq ialah seorg budk yg tidak pernh bersyukur dan menghargai apa yg diberi oleh ibu bapa ku... Aq mempunyai teman tapi tidak begitu rapat.. Aq mempuyai seorg adik perempuan tapi dengil , manja dan kuat membantah atau menangis... Aq murid yg pandai tetapi tidak mendengar arahan guru disekolah... aq selalu berhayal semasa berlajar ... cita - cita dan impian aq cuma angan - angan saja ... Aq tidak pernah berushaha untuk mendaptkan sesuatu... Akhirnya aq mendapt keputusan yg tidak cemerlang dlm pelajarn... Ibu aq berasa sedih sebb kecewa melihat anaknya gagal dlm UPSR ... Ayah aq selalu marah kt aq kerana semua kesalahan yg aq itu merosakkan masa depn aq ... aq berasa sedih berasa kecewa kerana hidup dan masa depn aq sudh musnah... Sebelum kejadian ini berlaku aq selalu belajar sejak hadirnya sesuatu yg tidk bergitu penting dlm hidup aq ... Aq terus lalai dlm mata pelajaran... Aq selalu abis kan duit hasil titik peluh ayah aq denagn begitu saja.. Aq selalu melawan ckp ibu dan bapa aq sampai aq membuatkan hati ibu aq terluka dan sedih ... Dunia ini kecil dan sesak dengan pelbagai manusia yg berlainan... Aq tahu kesalahan aq itu akan merosakkan anak bangsa malaysia yg lain.. Aq tidk mintak yg diriku dilahirkan di dunia ini dengan sikap yg dengil,angkuh, pemalu dan lalai... Aq masih mentah untuk teruskan hidup sebagai seorg remaja di dunia ini... Malang sekali kejadian itu telah lenyap dalam memory ku inih... Sikap yg lama dtg kembali kepada ku semenjak aq jumpa rkn yg x bermoral dan tiada sivik aq selalu lepak pada waktu mlm dengan kawn2 kt klcc dan selalu ponteng sekolah ... Kenapa sikap itu kembali kepada ku semula ? ... Bila tiba ujian yg amat penting buat ku aq terus terkejut dan tergesa - gesa untuk berlajar .. takut kepuusan ku kali inih akan menjadi lagi teruk dari yg dulu... Ibu dan Ayah hanya simpan perasaan mara itu didlm hati mereka ... Selepas belajar kawan -kawanku dtg untuk pergi tempt yg selalu kitaorg lepak... Aq dengan tidk sengajanya terckp "okey".. Aq pon follow diorg sampai tempet klcc... Aq lepak sampai lewat malm dan x sedar yg esok ada ujian yg penting.... Memang betul kata perpatah org tua2 dulu "Manusia mudah lupakan diri mereka sepeti kacang lupakan kulit"... Tu kata org tua2 kata cikgu - cikgu pulk macm mane ??.. Aq sampai kerumah pada pukul 3:00 pagi.... Kedua - dua org tua aq sedang menunggu kepulangan aq... Aq memerhatikan muka dan hati ayah aq... Tiba2 aq rase x sdedap hati ... Aq rase ayah akan memarahi aq seperti dulu lagi... Mungkin aq x akan berubah buat selama - lamanya .... Pengalaman itu masih lagi ada dihati tapi bukn di otak ... Sudah 2x aq dimarah oleh ayah aq.... Selepas itu aq terus mengeluarkan titisan air mata yg pertama sampai terakhir ... Aq menangis teresak - esak di dalm bilik aq sampai membuatkan bantalku basah dipenuhi air mata.. Akhirnya aq sedar atas kesilapan aq selama inih ... Sekarang aq sudh berubah menjadi insan yg baru dan baik ... Aq rajin belajar dan bersukan bersama keluarga... Sampai umur aq 25 tahun pon aq masih ingat peristiwa pahit itu .... Aq mahu mengucapkan terima kasih kt guru - guru dan ibu bapa ku kerana terlah sedarkan diriku .... Sekarang aq dh mencapai cita - cita ku sebagai seorang doktor pakar bedah jantung ... Jadi aku nasihat kan kepada remaja - remaja yg ada diluarsana pandai lar korg memilih rakan yg baik dan ade sivik... Aq tahu yg remaja suka hidup bebas tapi kita kene berhati - hati bila berada didunia ayg penuh sosial inih jgn terpegaruh dengan benda -benda yg merosakkan masa depn kita ya... Jadi kepda adik - adik yg nk mengambil UPSR akak pesan dekt adik - adik semua berlajar lar bersungguh - sungguh yer .... Mutamat...

Sajak Perpisahan

Inilah yang selalu kubilang bahwa hidup adalah perubahan Tak tau bagaimana laju perputarannya tapi roda selalu berputar kawan Dalam setiap perjalanan kita merantai kisah suka, duka, tangis, tawa marah, gembira.. Semuanya berpadu dalam balutan Persahabatan Ada kalanya kita berselisih tapi lebih banyak berbagi kasih Ada kalanya kita egois tapi lebih banyak saling mengerti Ada kalanya kita tak sejalan tapi lebih banyak kita bergandengan tangan Jarum jam adalah saksi berapa waktu telah terlalui Bulan dan langit malam adalah kawan saat dera kesibukan menjelang pemeriksaan Jamu datang bulan dan bebaqaran semua menjadi kesaksian betapa berartinya seorang kawan Tapi hidup adalah perubahan kawan Sekali lagi kubilang Seperti aliran air hujan dalam sajak yang kau sukai Kemana pun alirannya mereka berguna Begitupun kita Bagaimana pun perputarannya menuju pada arah yang sama : Kebaikan Hari-hari tak akan sama lagi nikmati saja perubahannya kelak kau akan merasa semuanya menjadi terbiasa meski tanpa aku lagi…

Wahai Sahabat

   Wahai sahabat sejatiku yang tercinta dari dunia sampai akhirat. Saya ingin memohon maaf sekiranya 
sikap , pertuturan bahasa , padanggan mata dan lain-lain. Sekiranya semua perbuatan itu terlah melukakan hati seorang sahabat yang setia. Maafkan saya sahabat. Walaupun kita duduk beribu batu jauhnya tidak semestinya kita tak mampu berhubung lagi kan ? . Sahabat... Kau lah yang setia , Kau lah yang sudi mendengar segala masalah yang telah menimpa diriku ini . Sahabat... Aku harap kau berada dalam keadaan yang baik dan ceria . Sahabat... Tolong hubungiku.. Aku amat merindui dirimu sahabat , Mengapa kau menjauhkan diri kau dari aku? . Sahabat.. Jikalau kau tidak menerima diriku lagi , Aku akan  tetap mengagap dirimu itu adalah sahabatku di dunia dan di akhirat . Sahabat... Sekiranya kau tidak mahu melihatku , Aku akan pergi jauh dari tanah airku sendiri. SAHABAT... BENARKAN LAH DIRIKU PERGI DARI BUMI YANG NYATA.. SAHABAT.. JANGAN LAH KAU CURAHKAN AIR MATA YANG JERNIH DI ATAS DIRIKU INI .. Wahai sahabat kau tetap segar difikiranku jangan lah kau bersedih diatas diriku yang sudah kaku ini lagi. sAHABAT aKu Doakan kau bahagia di dunia ini .. SeLaMaT TiNgGaL SaHaBaTkU .

Thursday, 26 January 2012

Bicara Seorang Sahabat

Mata... Pernahkah kau melemparkan pandangan sinis Hingga membuatkan hati sahabatku terluka? Lidah... Adakah kau tersalah bicara Hingga membuatkan hati sahabatku terluka? Hati... Betulkah kau berburuk sangka Hingga membuatkan hati sahabatku kecewa? Tahukah kamu Bahawa di antara ramai sahabatku Kamu yang paling istimewa? Tidak pernah terlintas dimindaku untuk Menyakitimu Apatah lagi melukakanmu Lantas Mengapa kini kau mula berubah sikap Tidak bertegur sapa - sapa denganku Tidak mahu berbicara denganku Tidak mempedulikan aku Mengapa wahai sahabat? Tahukah hatiku merana dengan perbuatan kamu? Hiba dengan sikapmu? Janganlah kamu berdiam diri tanda mempotesku Terangkan tentang salahku Moga aku tahu tentang silapku Sahabat Andai kamu masih dengan sikapmu itu Aku redha Mungkin salahku besar buatmu Namun ketahuilah Aku mohon Agar pintu hati mu terbuka untuk memaafkanku Dan kembali bergelak tawa denganku seperti masa dulu.

Sajak Buat Sahabat Seperjuangan

Ingatlah sahabat… Bunga itu menguntum indah, Menyeri dan mekar memerah, Dipuji dengan berbagai-bagai madah, Esoknya bunga itu gugur ke tanah, Serpih demi serpih ia punah, Tanpa daun dan kelopaknya musnah. Sahabatku… Engkau bukan layu seperti bunga, Dan aku bukan kumbang yang akan mengambil madunya, Lambang bunga lambang sementara cuma, Tetapi perjuangan kita tiada penghujungnya, Daerah kita bukan daerah cinta, Bukan masanya untuk memujuk kasih asmara, Tiada senda gurau memanjang yang meleka, Kerana kita dalam memperjuangkan agama. Sahabatku.. Disini uda dan dara telah berkubur, Kita bina atasnya jihad yang subur. Ingatlah sahabat… Bumi kita bumi yang payah, Penuh peluh, air mata dan mungkin darah, Bila kita jejak tapaknya perlu punyai wadah, Ikuti dibelakang ulama’ supaya tak goyah, Bila dikatakan pada mu: Perjuangan itu amat susah, Kau katakanlah kembali: Aku mengharap hanya keredhaan dari Allah. Sahabatku… Semalam telah layu sekuntum bunga, Telah gugur dari jambangannya, Tetapi itu bukan perjuangan kita, Bukanlah itu sebagai lambangnya, Mulut telah kaku untuk bertanya, Hati malu untuk memikirkannya, Tidak seperti dahulunya, Kita kuat berhujah dan bersuara. Ingatlah sahabatku.. Kerana dulu dan kini kita tetap seorang mujahid, Yang merindukan dan memburu syahid, Maaf kiranya tuturku yang pahit. Senyumlah sahabat.. Senyumlah dan serilah wajah, Walau pudar dan hambar datang tak sudah, Belajarlah menjadi seorang mujahid dan mujahidah, Doaku agar kita berani seperti Hamzah, Malah punyai semangat seperti Sumaiyah. _________________ jadilah sahabat yang baik… Memang sudah menjadi fitrah semulajadi manusia ingin berkawan dan bersahabat. Sahabat sejati ialah yang sentiasa bantu membantu dalam mengerjakan kebaikan dan mencegah kemungkaran. Binalah nilai seorg sahabat yg baik..